[ Pobierz całość w formacie PDF ]

25
 Pracodawca ma obowiązek wyposa\yć ka\de stanowisko pracy w odpowiednie
instrukcje BHP i przeciwpo\arowe. Wyposa\enie stanowisk w instrukcje podlega kontroli
Państwowej Inspekcji Pracy. Instrukcje nale\y umieścić przy sprzętach i urządzeniach tak,
aby były dostępne i czytelne. Ka\dy pracownik powinien zapoznać się z treścią instrukcji,
a potwierdzenie tego faktu przechowywane jest w jego aktach osobowych.
Wszyscy pracownicy przystępujący do pracy w placówkach medycznych, podlegają
dokładnemu i wszechstronnemu przeszkoleniu, w trakcie którego otrzymują instrukcje ogólne
i szczegółowe dotyczące procedur we wszystkich aspektach wykonywania zadań zawodowych.
Te procedury szczegółowe zale\ą od specyfiki poradni. Higienistki stomatologiczne nie tylko są
formalnie zobowiązane do dbałości o przestrzeganie regulaminów i zasad bezpiecznej
i higienicznej pracy, ale powinny mieć świadomość, \e nieznajomość przepisów i procedur
obowiązujących w poradni/gabinecie mo\e być zagro\eniem dla ich zdrowia i \ycia .
Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy to zbiór norm środków organizacyjnych
i technicznych, których celem jest zapewnienie takich warunków pracy, w których mo\liwe
jest osiągnięcie wysokiej efektywności z zachowaniem bezpieczeństwa dla zdrowia i dobrego
samopoczucia pracowników. W gabinecie stomatologicznym takie zasady mają na celu
stworzenie odpowiednich warunków zarówno personelowi jak i pacjentom.
Wymogi techniczno-budowlane dla pomieszczeń
Te wymogi są regulowane odpowiednimi przepisami prawa, większość z nich musi być
spełniona w fazie projektowania i wykonawstwa budynku/pomieszczenia.
Gabinet stomatologiczny musi tak\e spełniać określone wymogi dotyczące:
 wentylacji pomieszczeń w zale\ności od charakteru poradni,
 odpowiedniego oświetlenia  zapewniającego odpowiednią widoczność o nienadmiernym
natÄ™\eniu tzn. dla gabinetu 600 Lx, asystora 1000 Lx, pola pracy 8000 Lx,
 temperatury pomieszczeÅ„ w granicach 18 20°C,
 wilgotności 55 60%.
Instalacje elektryczne i gazowe
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dn. 03.07.2001 r., ka\dy sprzęt elektryczny
musi być odpowiednio oznakowany oraz wyposa\ony w informacje, których przestrzeganie jest
warunkiem bezpiecznego u\ytkowania urządzeń.
Sprzęt elektryczny powinien być oznakowany znakiem  CE gwarantującym spełnienie
odpowiednich norm europejskich. Przewody instalacji gazowej muszą być zamontowane
w miejscu zapewniajÄ…cym odpowiedniÄ… wentylacjÄ™ z zaworem gazu w ka\dym gabinecie.
Szczelność przepływu gazu jest sprawdzana zgodnie z przepisami.
Bezpieczeństwo pracy przy obsłudze sprzętu medycznego
Pracownicy powinni być przeszkoleni w zakresie sposobu u\ytkowania wszystkich
sprzętów medycznych, aparatura powinna być wyposa\ona w ogólnodostępne instrukcje
obsługi oraz posiadać wa\ne atesty dopuszczające do u\ytkowania.
Obsługa sterylizatorów parowych (autoklawów)
Szczegółową instrukcję obsługi autoklawu zawarto w Rozporządzeniu MIPS z dn.
26 września 1997 r., z pózniejszymi zmianami. Zawiera ono szczegółowe instrukcje pracy
z autoklawem:
 czynności pracownika przed przystąpieniem do pracy,
 warunki bezpieczeństwa pracy,
 postępowanie w czasie pracy autoklawu,
 obowiązki pracownika po zakończeniu pracy autoklawu.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
26
Aparatura rentgenowska i lampy bakteriobójcze
W pomieszczeniach, w których wykonuje się zdjęcia RTG ściany powinny być wyło\one
odpowiednią izolacją, pracownicy pracują w fartuchach ochronnych z gumy ołowiowej.
W ten sam sposób chronieni są pacjenci. Pracownicy są wyposa\eni w osobiste dozymetry
rejestrujące dawki przyjętego napromieniowania.
Stosowanie lamp bakteriobójczych wydzielających promienie ultrafioletowe, powinno
odbywać się bez obecności osób w trakcie pracy lampy.
Lasery
Obsługa urządzeń laserowych i zagadnienia bezpieczeństwa zostały ujęte w Polskiej
Normie PN-91-T06700. Ze względu na szczególne zagro\enie dla narządu wzroku, wszystkie
osoby znajdujące się pomieszczeniu pracującego lasera muszą nosić odpowiednie okulary
ochronne.
Sprzęt wykorzystywany w poradniach, mo\e być zródłem zagro\enia zdrowia dla
personelu, a w gabinetach chorób błony śluzowej i przyzębia, wykonujących zabiegi
fizjoterapii nale\y pamiętać o następujących zasadach:
 aparaty emitujące prądy o du\ej częstotliwości powinny pracować pojedynczo,
 podczas wykonywania zabiegów pacjent nie powinien mieć kontaktu z metalowymi
przedmiotami,
 w trakcie wykonywania zabiegów światłolecznictwa, personel i pacjenci powinni mieć
zało\one okulary ochronne.
Przestrzeganie przepisów prawa i procedur związanych z korzystaniem ze sprzętów
znajdujących się w gabinecie jest podstawowym warunkiem bezpieczeństwa zdrowia i \ycia
personelu i pacjentów. Wszystkie urządzenia powinny być poddawane okresowej kontroli,
a placówka powinna prowadzić systematycznie dokumentację kontrolną.
Ochrona przed zanieczyszczeniami i ska\eniami
Zarówno lekarze jak i higienistki i asystentki stomatologiczne, wykonujący obowiązki
zawodowe nara\eni sÄ… na zanieczyszczenia i ska\enia chemiczne i mechaniczne. Dlatego
bezwzględnie nale\y pamiętać o:
 higienie i ochronie rąk: pracy w odpowiednich rękawiczkach, a po ich zdjęciu o myciu
i dezynfekcji dłoni,
 ochronie twarzy: nale\y nosić maseczki ochronne, zabezpieczające przed pyłami
i drobnoustrojami,
 ochronie oczu: noszenie okularów ochronnych zabezpiecza przed uszkodzeniami
mechanicznymi i biologicznymi przy wykonywaniu zabiegów,
 pamiętać o odzie\y ochronnej: stosownej do wykonywanej pracy, personel nie powinien [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dudi.htw.pl
  • Linki
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © To, co siÄ™ robi w łóżku, nigdy nie jest niemoralne, jeÅ›li przyczynia siÄ™ do utrwalenia miÅ‚oÅ›ci.
    g Questions 2e
  • Anderson, Evangeline Butterfly Scales
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • czarkowski.pev.pl
  • Powered by wordpress | Theme: simpletex | © To, co siÄ™ robi w łóżku, nigdy nie jest niemoralne, jeÅ›li przyczynia siÄ™ do utrwalenia miÅ‚oÅ›ci.