[ Pobierz całość w formacie PDF ]
25 Pracodawca ma obowiÄ…zek wyposa\yć ka\de stanowisko pracy w odpowiednie instrukcje BHP i przeciwpo\arowe. Wyposa\enie stanowisk w instrukcje podlega kontroli PaÅ„stwowej Inspekcji Pracy. Instrukcje nale\y umieÅ›cić przy sprzÄ™tach i urzÄ…dzeniach tak, aby byÅ‚y dostÄ™pne i czytelne. Ka\dy pracownik powinien zapoznać siÄ™ z treÅ›ciÄ… instrukcji, a potwierdzenie tego faktu przechowywane jest w jego aktach osobowych. Wszyscy pracownicy przystÄ™pujÄ…cy do pracy w placówkach medycznych, podlegajÄ… dokÅ‚adnemu i wszechstronnemu przeszkoleniu, w trakcie którego otrzymujÄ… instrukcje ogólne i szczegółowe dotyczÄ…ce procedur we wszystkich aspektach wykonywania zadaÅ„ zawodowych. Te procedury szczegółowe zale\Ä… od specyfiki poradni. Higienistki stomatologiczne nie tylko sÄ… formalnie zobowiÄ…zane do dbaÅ‚oÅ›ci o przestrzeganie regulaminów i zasad bezpiecznej i higienicznej pracy, ale powinny mieć Å›wiadomość, \e nieznajomość przepisów i procedur obowiÄ…zujÄ…cych w poradni/gabinecie mo\e być zagro\eniem dla ich zdrowia i \ycia . Zasady bezpieczeÅ„stwa i higieny pracy to zbiór norm Å›rodków organizacyjnych i technicznych, których celem jest zapewnienie takich warunków pracy, w których mo\liwe jest osiÄ…gniÄ™cie wysokiej efektywnoÅ›ci z zachowaniem bezpieczeÅ„stwa dla zdrowia i dobrego samopoczucia pracowników. W gabinecie stomatologicznym takie zasady majÄ… na celu stworzenie odpowiednich warunków zarówno personelowi jak i pacjentom. Wymogi techniczno-budowlane dla pomieszczeÅ„ Te wymogi sÄ… regulowane odpowiednimi przepisami prawa, wiÄ™kszość z nich musi być speÅ‚niona w fazie projektowania i wykonawstwa budynku/pomieszczenia. Gabinet stomatologiczny musi tak\e speÅ‚niać okreÅ›lone wymogi dotyczÄ…ce: wentylacji pomieszczeÅ„ w zale\noÅ›ci od charakteru poradni, odpowiedniego oÅ›wietlenia zapewniajÄ…cego odpowiedniÄ… widoczność o nienadmiernym natÄ™\eniu tzn. dla gabinetu 600 Lx, asystora 1000 Lx, pola pracy 8000 Lx, temperatury pomieszczeÅ„ w granicach 18 20°C, wilgotnoÅ›ci 55 60%. Instalacje elektryczne i gazowe Zgodnie z rozporzÄ…dzeniem Rady Ministrów z dn. 03.07.2001 r., ka\dy sprzÄ™t elektryczny musi być odpowiednio oznakowany oraz wyposa\ony w informacje, których przestrzeganie jest warunkiem bezpiecznego u\ytkowania urzÄ…dzeÅ„. SprzÄ™t elektryczny powinien być oznakowany znakiem CE gwarantujÄ…cym speÅ‚nienie odpowiednich norm europejskich. Przewody instalacji gazowej muszÄ… być zamontowane w miejscu zapewniajÄ…cym odpowiedniÄ… wentylacjÄ™ z zaworem gazu w ka\dym gabinecie. Szczelność przepÅ‚ywu gazu jest sprawdzana zgodnie z przepisami. BezpieczeÅ„stwo pracy przy obsÅ‚udze sprzÄ™tu medycznego Pracownicy powinni być przeszkoleni w zakresie sposobu u\ytkowania wszystkich sprzÄ™tów medycznych, aparatura powinna być wyposa\ona w ogólnodostÄ™pne instrukcje obsÅ‚ugi oraz posiadać wa\ne atesty dopuszczajÄ…ce do u\ytkowania. ObsÅ‚uga sterylizatorów parowych (autoklawów) SzczegółowÄ… instrukcjÄ™ obsÅ‚ugi autoklawu zawarto w RozporzÄ…dzeniu MIPS z dn. 26 wrzeÅ›nia 1997 r., z pózniejszymi zmianami. Zawiera ono szczegółowe instrukcje pracy z autoklawem: czynnoÅ›ci pracownika przed przystÄ…pieniem do pracy, warunki bezpieczeÅ„stwa pracy, postÄ™powanie w czasie pracy autoklawu, obowiÄ…zki pracownika po zakoÅ„czeniu pracy autoklawu. Projekt współfinansowany ze Å›rodków Europejskiego Funduszu SpoÅ‚ecznego 26 Aparatura rentgenowska i lampy bakteriobójcze W pomieszczeniach, w których wykonuje siÄ™ zdjÄ™cia RTG Å›ciany powinny być wyÅ‚o\one odpowiedniÄ… izolacjÄ…, pracownicy pracujÄ… w fartuchach ochronnych z gumy oÅ‚owiowej. W ten sam sposób chronieni sÄ… pacjenci. Pracownicy sÄ… wyposa\eni w osobiste dozymetry rejestrujÄ…ce dawki przyjÄ™tego napromieniowania. Stosowanie lamp bakteriobójczych wydzielajÄ…cych promienie ultrafioletowe, powinno odbywać siÄ™ bez obecnoÅ›ci osób w trakcie pracy lampy. Lasery ObsÅ‚uga urzÄ…dzeÅ„ laserowych i zagadnienia bezpieczeÅ„stwa zostaÅ‚y ujÄ™te w Polskiej Normie PN-91-T06700. Ze wzglÄ™du na szczególne zagro\enie dla narzÄ…du wzroku, wszystkie osoby znajdujÄ…ce siÄ™ pomieszczeniu pracujÄ…cego lasera muszÄ… nosić odpowiednie okulary ochronne. SprzÄ™t wykorzystywany w poradniach, mo\e być zródÅ‚em zagro\enia zdrowia dla personelu, a w gabinetach chorób bÅ‚ony Å›luzowej i przyzÄ™bia, wykonujÄ…cych zabiegi fizjoterapii nale\y pamiÄ™tać o nastÄ™pujÄ…cych zasadach: aparaty emitujÄ…ce prÄ…dy o du\ej czÄ™stotliwoÅ›ci powinny pracować pojedynczo, podczas wykonywania zabiegów pacjent nie powinien mieć kontaktu z metalowymi przedmiotami, w trakcie wykonywania zabiegów Å›wiatÅ‚olecznictwa, personel i pacjenci powinni mieć zaÅ‚o\one okulary ochronne. Przestrzeganie przepisów prawa i procedur zwiÄ…zanych z korzystaniem ze sprzÄ™tów znajdujÄ…cych siÄ™ w gabinecie jest podstawowym warunkiem bezpieczeÅ„stwa zdrowia i \ycia personelu i pacjentów. Wszystkie urzÄ…dzenia powinny być poddawane okresowej kontroli, a placówka powinna prowadzić systematycznie dokumentacjÄ™ kontrolnÄ…. Ochrona przed zanieczyszczeniami i ska\eniami Zarówno lekarze jak i higienistki i asystentki stomatologiczne, wykonujÄ…cy obowiÄ…zki zawodowe nara\eni sÄ… na zanieczyszczenia i ska\enia chemiczne i mechaniczne. Dlatego bezwzglÄ™dnie nale\y pamiÄ™tać o: higienie i ochronie rÄ…k: pracy w odpowiednich rÄ™kawiczkach, a po ich zdjÄ™ciu o myciu i dezynfekcji dÅ‚oni, ochronie twarzy: nale\y nosić maseczki ochronne, zabezpieczajÄ…ce przed pyÅ‚ami i drobnoustrojami, ochronie oczu: noszenie okularów ochronnych zabezpiecza przed uszkodzeniami mechanicznymi i biologicznymi przy wykonywaniu zabiegów, pamiÄ™tać o odzie\y ochronnej: stosownej do wykonywanej pracy, personel nie powinien [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] |