[ Pobierz całość w formacie PDF ]

jak i społecznego), wchodząjeszcze w grę czynniki gospodarcze, kulturowe i psychiczne, jakie
ukształtowały się w filo- i ontogenetycznym rozwoju człowieka. Ograniczając się w danym
eksperymencie tylko do kilku  zdaniem badającego najważniejszych zmiennych kontrolowanych 
zakłada się milcząco, że pozostałe czynniki nie mają istotnego znaczenia dla tegoż eksperymentu, co
jest oczywiście zawsze fikcją. W rzeczywistości wchodzi w grę znacznie więcej czynników, niż te, jakie
zostały przez nas wyróżnione i nie zawsze pominięte przez badającego są trzeciorzędne.
Przeciwnicy eksperymentów w socjologii wskazują również na ten fakt, że zbiorowość na której
dokonuje się eksperymentu, nie może być wielka. Dlatego też uogólnienia, formułowane na
podstawie danych, jakie uzyskano w wyniku przebadania tych niezbyt wielkich zbiorowości, nie mogą
mieć waloru uniwersalnego, czyli ukazywać ogólnych prawidłowości, lecz odnoszą się w rzeczywistości
tylko do przebadanych zbiorów.
Ponadto wskazywano także na pewne problemy techniczno-organizacyjne, które mogą rzutować na
efekty eksperymentu. Na przykład: uwzględnienie w eksperymencie dwóch grup  eksperymentalnej
i kontrolnej  powoduje konieczność badania każdej z nich w różnym czasie, ponieważ z reguły nie
można prowadzić tych badań równocześnie, chociażby ze względów technicznych. Na różnice, jakie
stwierdzimy w opiniach i postawach tych obu grup, istotny wpływ mogą zatem wywierać wzajemne
kontakty między nimi w czasie przeprowadzonego eksperymentu, które trudno wyeliminować
całkowicie, jeżeli nie są one badane równocześnie. Konieczny dystans czasowy, jaki istnieje między
badaniami każdej z grup, może więc utrudniać rozstrzygnięcie kwestii czy stwierdzone różnice są
naturalnym następstwem ich specyfiki warunków życia, czy też efektem wtórnym spowodowanym
przez przenikania danych o przeprowadzonym eksperymencie z grupy eksperymentalnej do grupy
kontrolnej.
Oczywiście nie zawsze konieczne jest posługiwanie się grupą kontrolną czy też większą ilością grup
eksperymentalnych. Ale tego rodzaju ograniczenia eksperymentu powodują jednak, że ich wyniki są
bardziej ubogie1. Toteż uczeni starają się prowadzić badania eksperymentalne możliwie z
uwzględnieniem grup kontrolnych, dążąc przy tym do maksymalnego ograniczenia skutków
ruchliwości i dynamiki społecznej, co znowu nie jest wcale łatwe do zrealizowania w perspektywie
badawczej.
Przeciwnicy eksperymentu zwracają też uwagę na to, że badani  świadomie lub nieświadomie 
nastawiają się odpowiednio psychofizycznie do warunków
87
eksperymentu, co może rzutować na autentyczność ich zachowań. Mogą oni uprzedzać swoim
zachowaniem domniemywane przez siebie życzenia badającego i zachowywać się tak, jak im wydaje
się, że należy się właśnie zachowywać ze względu na potrzebę badań. W przypadku niechęci do
badającego mogą też swoim zachowaniem wprowadzić go w błąd. Kolejnym ich argumentem jest
selektywność eksperymentu, czyli to, że każdy eksperyment uwzględnia rzeczywistość społeczną w
niepełny sposób, ograniczając się tylko do pewnych jej wycinków czy aspektów. Na skutek tego
uogólnienia oparte na eksperymencie są często zawodne w praktyce, ponieważ opierają się tylko na
tych realiach, jakie zostały uwzględnione w eksperymencie. Okazuje się więc, że aby udowodnić
prawdziwość jakiejś tezy trzeba odwoływać się nie tylko do eksperymentów, ale sprawdzać daną tezę
także w sytuacjach pozaeksperymen-talnych, czyli w szerzej pojętej praktyce2.
2.2. RODZAJE EKSPERYMENTW STOSOWANYCH W NAUKACH SPOAECZNYCH
Ze względu na sposób przeprowadzania eksperymentu i jego charakter można wyróżnić kilka
rodzajów eksperymentów, z jakimi spotykamy się w naukach społecznych. Rodzaje te możemy ująć w
takie oto pary:
a) eksperymenty projektowane w terenie i eksperymenty laboratoryjne;
b) eksperymenty ex post  facto i eksperymenty projekcyjne oraz
c) eksperymenty j e d n o c z e s n e i eksperymenty sukcesywne.
2.2.1. Eksperyment projektowany w terenie [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dudi.htw.pl
  • Linki
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © To, co się robi w łóżku, nigdy nie jest niemoralne, jeśli przyczynia się do utrwalenia miłości.