[ Pobierz całość w formacie PDF ]

decyzja ustalająca jej wysokość stała się ostateczna.
Art. 30.
Utrzymywanie zjazdów, łącznie ze znajdującymi się pod nimi przepustami, należy
do właścicieli lub użytkowników gruntów przyległych do drogi.
Art. 31. (uchylony).
Art. 32.
1. W przypadku gdy budowa lub przebudowa drogi w miejscu jej przecięcia się z
inną drogą transportu lądowego – z wyjątkiem skrzyżowania z linią kolejową w
poziomie szyn, o którym mowa w art. 28 ust. 1 – wodnego, korytarzem po-
wietrznym w strefie lotniska lub urządzeniem typu liniowego (w szczególności
linią energetyczną lub telekomunikacyjną, rurociągiem, taśmociągiem) powodu-
2013-12-31
©Kancelaria Sejmu
s. 42/54
je naruszenie tych obiektów lub urządzeń albo konieczność zmian dotychczaso-
wego ich stanu, przywrócenie poprzedniego stanu lub dokonanie zmiany należy
do zarządcy drogi, z zastrzeżeniem ust. 2–4.
2. Koszty przyłączy do urządzeń liniowych w granicach pasa drogowego, z za-
strzeżeniem ust. 4, pokrywa w całości zarządca drogi, a poza tymi granicami
właściciel lub użytkownik urządzeń.
3. Koszty przełożenia urządzeń liniowych w pasie drogowym, wynikające z naru-
szenia lub konieczności zmian stanu dotychczasowego urządzenia liniowego, w
wysokości odpowiadającej wartości tych urządzeń i przy zachowaniu dotych-
czasowych właściwości użytkowych i parametrów technicznych, z zastrzeże-
niem ust. 4, pokrywa zarządca drogi.
4. Jeżeli w wyniku uzgodnień zarządcy drogi z zainteresowaną stroną zostaną
wprowadzone ulepszenia urządzeń, koszty tych ulepszeń pokrywa odpowiednio
ich właściciel lub użytkownik.
5. Przekazanie przez zarządcę drogi urządzeń, o których mowa w ust. 2–4, wyko-
nanych w pasie drogowym, osobie uprawnionej następuje nieodpłatnie, na pod-
stawie protokołu zdawczo-odbiorczego.
Art. 33.
Wykonanie skrzyżowań nowo budowanych lub przebudowywanych obiektów, o
których mowa w art. 32 ust. 1, oraz linii kolejowych, powodujące naruszenie stanu
istniejącej drogi lub konieczność dokonania zmian elementów drogi, należy do inwe-
stora zlecającego budowę lub przebudowę tych obiektów.
Rozdział 4
Pas drogowy
Art. 34.
Odległość granicy pasa drogowego od zewnętrznej krawędzi wykopu, nasypu, rowu
lub od innych urządzeń wymienionych w art. 4 pkt 1 i 2 powinna wynosić co naj-
mniej 0,75 m, a dla autostrad i dróg ekspresowych – co najmniej 2 m.
Art. 35.
1. Zarządca drogi sporządza i weryfikuje okresowo plany rozwoju sieci drogowej i
przekazuje je, niezwłocznie po sporządzeniu, organom właściwym w sprawie
sporządzania planu zagospodarowania przestrzennego.
2. W planach zagospodarowania przestrzennego województwa i miejscowych pla-
nach zagospodarowania przestrzennego przeznacza się pod przyszłą budowę
dróg pas terenu o szerokości uwzględniającej ochronę użytkowników dróg i te-
renu przyległego przed wzajemnym niekorzystnym oddziaływaniem.
3. Zmianę zagospodarowania terenu przyległego do pasa drogowego, w szczegól-
ności polegającą na budowie obiektu budowlanego lub wykonaniu innych robót
budowlanych, a także zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub
jego części, zarządca drogi uzgadnia w zakresie możliwości włączenia do drogi
ruchu drogowego spowodowanego tą zmianą.
2013-12-31
©Kancelaria Sejmu
s. 43/54
4. W pasie terenu, o którym mowa w ust. 2, mogą być wznoszone tylko tymczaso-
we obiekty budowlane oraz urządzenia budowlane związane z obiektami bu-
dowlanymi. Ich usunięcie w wypadku budowy drogi następuje na koszt właści-
ciela, bez odszkodowania.
5. Nieruchomości położone w pasie, o którym mowa w ust. 2, stanowiące własność
Skarbu Państwa, przeznaczone pod przyszłą budowę drogi, nie mogą być zbyte
bez zgody właściwego zarządcy drogi.
Art. 36.
W przypadku zajęcia pasa drogowego bez zezwolenia zarządcy drogi lub niezgodnie
z warunkami podanymi w tym zezwoleniu właściwy zarządca drogi orzeka, w dro-
dze decyzji administracyjnej, o jego przywróceniu do stanu poprzedniego. Przepisu
tego nie stosuje się w przypadku zajęcia pasa drogowego bez zezwolenia zarządcy
drogi lub niezgodnie z warunkami podanymi w tym zezwoleniu, wymagającego pod-
jęcia przez właściwy organ nadzoru budowlanego decyzji o rozbiórce obiektu bu-
dowlanego.
Art. 37. (uchylony).
Art. 38.
1. Istniejące w pasie drogowym obiekty budowlane i urządzenia niezwiązane z go-
spodarką drogową lub obsługą ruchu, które nie powodują zagrożenia i utrudnień
ruchu drogowego i nie zakłócają wykonywania zadań zarządu drogi, mogą po-
zostać w dotychczasowym stanie.
2. Przebudowa lub remont obiektów budowlanych lub urządzeń, o których mowa w
ust. 1, wymaga zgody zarządcy drogi, a w przypadku gdy planowane roboty są
objęte obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę, również uzgodnienia
projektu budowlanego.
3. Wyrażenie zgody, o której mowa w ust. 2, powinno nastąpić w terminie 14 dni
od dnia wystąpienia z wnioskiem o taką zgodę. Niezajęcie stanowiska w tym
terminie uznaje się jako wyrażenie zgody. Odmowa wyrażenia zgody następuje
w drodze decyzji administracyjnej.
Art. 39.
1. Zabrania się dokonywania w pasie drogowym czynności, które mogłyby powo-
dować niszczenie lub uszkodzenie drogi i jej urządzeń albo zmniejszenie jej
trwałości oraz zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego. W szczególności za-
brania się:
1) lokalizacji obiektów budowlanych, umieszczania urządzeń, przedmiotów i
materiałów niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzeba-
mi ruchu drogowego;
2) włóczenia po drogach oraz porzucania na nich przedmiotów lub używania
pojazdów niszczących nawierzchnię drogi; [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dudi.htw.pl
  • Linki
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © To, co się robi w łóżku, nigdy nie jest niemoralne, jeśli przyczynia się do utrwalenia miłości.
    >
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anetpfajfer.opx.pl
  • Powered by wordpress | Theme: simpletex | © To, co się robi w łóżku, nigdy nie jest niemoralne, jeśli przyczynia się do utrwalenia miłości.