[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Odpowiedz. O każdej rzeczy należy sadzić podług jej Zasady. Zasadą zaś składania dziesięcin jest należność, jaka przysługuje tym, co sieja ziarno duchowe, by mogli zbierać to, co materialne, w myśl słów św. Pawła Apostoła (1 Kor 9, 11): Jeśliśmy wam siali rzeczy duchowe, czy wielka to byłaby rzecz, gdybyśmy żęli wasze rzeczy cielesne? Otóż na tej właśnie należności Kościół oparł obowiązek składania dziesięcin. Wszystko zaś cokolwiek człowiek posiada, poniekąd wchodzi w zakres dóbr cielesnych. A ,więc ze wszystkiego, co człowiek posiada, winien składać dziesięciny. Rozwiązanie trudności. 1. Był szczególny powód, dla którego w Starym Zakonie nie było przykazania dawania dziesięcin z osobistych zródeł dochodów, a mianowicie osobliwe warunki, w jakich żył ów lud, w którym wszystkie inne plemiona posiadały majątek, dzięki któremu mogły dostatecznie zaopatrzyć pokolenie Lewitów, pozbawione majątku. Lewitom jednak, podobnie jak i innym pokoleniom, nie zakazano zdobywania godziwych zysków inną pracą. Natomiast lud Boży Nowego Zakonu rozkrzewił się po całym świecie, a wiele jego członków nie ma majątku, ale żyje z handlu. Ci mogliby nie dać niczego na utrzymanie sług Bożych, jeśliby nie byli obowiązani płacić dziesięcin z swoich dochodów. W Nowym Zakonie zabroniono im również, ostrzej niż w Starym, zajmować się sprawami, które mają na celu zysk, w myśl słów św. Pawła Apostoła (2 Tym 2, 4): Służąc żołnierce, nikt się nie miesza w sprawy tego życia". Dlatego w Nowym zakonie jest obowiązek składania dziesięcin także z osobistych dochodów, stosownie do. ojczystego zwyczaju i potrzeb sług Bożych. Stąd św. Augustyn powiedział141): Dawaj dziesięciny z tego co zarobisz służbą wojskową, handlem lub przemysłem . 2. W dwojaki sposób można coś zle zdobyć. 1. tedy samo zdobycie jest niesprawiedliwe, np. wskutek rabunku lub lichwy. Wówczas bowiem zachodzi obowiązek zwrotu danej rzeczy pokrzywdzonemu, a nie dziesięciny. Niemniej, jeśli ktoś za lichwiarskie pieniądze kupił, sobie pole, z owoców jego winien składać dziesięciny, gdyż owoce te me są wynikiem lichwy, ale darem Bożym. 2. Niekiedy pewne rzeczy są zle nabyte dlatego, że złe było zródło ich nabycia, np. nierząd, błazeństwo itp. Wówczas nie ma, obowiązku zwrotu, a zachodzi obowiązek składania dziesięcin, podobnie jak w stosunku do innych ludzi. Kościół jednak nie powinien przyjmować dziesięcin od takich ludzi dopóki są w grzechu, by nie wydawało się, że uczestniczy w ich grzechu; może natomiast przyjmować, gdy dokona ją pokuty. 3. Wartość środków należy oceniać podług ich przydatności do celów. Otóż dziesięciny mają wartość nie same przez się, ale ze względu na sługi Boże, którym nie wypada nawet w nieznacznym stopniu troszczyć się a dobra doczesne, gdyż to uchodziłaby za wadę, jak przyznaje Arystoteles142). Dlatego stary Zakon nie zawierał przepisów odnośnie do takich drobiazgów, pozostawiając to dobrowolności ofiaro- dawców, gdyż drobiazgi za nic się uważa. Faryzeusze zaś, przypisując sobie doskonałą sprawiedliwość Prawa, nawet z drobiazgów składali dziesięciny. I nie za to gani ich Pan Jezus, ale za to, że lekceważyli ważniejsze, a mianowicie duchowe 65 przykazania. Dlatego wyraznie powiedział: I to należała czynić, i tamtego nie opuszczać . Jak zaznacza, św. Jan Chryzostom143), chodzi tu raczej o stosowność aniżeli o obowiązek. Dlatego dziś nie ma obowiązku składania dziesięcin z takich drobiazgów, chyba że w danym kraju istnieje inny zwyczaj. 4. z rzeczy utraconych na skutek kradzieży lub rabunku nie ma obowiązku składania dziesięcin, chyba że się je odzyska albo jeśli ktoś te rzeczy stracił wskutek własnej :winy, np. z powodu niedbalstwa, gdyż Kościół nie powinien ponosić szkody dlatego, że ktoś zawinił czy był niedbały. Jeśli ktoś sprzedał rzecz, z jakiej nie złożył dziesięciny, Kościół może tej dziesięciny domagać się zarówno od kupującego, gdyż posiada rzecz należną Kościołowi, jak i od sprzedawcy, gdyż ze swej strony skrzywdził Kościół. Jeśli jednak któryś z nich zapłaci tę dziesięcinę, drugi nie będzie zobowiązany. Z owoców ziemi należy składać dziesięciny z tego względu, że pochodzą z daru Bożego. Uprzedzaj więc płacenie podatku oraz wynagrodzenie robotników. A zatem przed zapłaceniem dziesięcin nie trzeba odliczać opłat podatkowych oraz zapłaty należnej robotnikom. Naprzód więc trzeba w całości złożyć dziesięcinę ze wszystkich owoców. Artykuł 3 CZY DZIESICIN NALE%7łY SKAADA CZAONKOM KLERU DUCHOWNYM ? Postawienie problemu. Wydaje się, że członkom kleru nie należy składać dziesięcin, gdyż: 1. Dlatego w Starym Zakonie składano Lewitom dziesięciny, bo nie mieli majtku, jak o tym świadczy Księga Liczb (18, 23). Natomiast kler w Nowym Zakonie posiada majątki tak rodzinne, jak i kościelne. A nadto otrzymuje pierwociny i ofiary za żywych i umarłych. A więc nie trzeba mu składać dziesięcin. [ Pobierz całość w formacie PDF ] |