[ Pobierz całość w formacie PDF ]
należy wierzyć, że w ten sposób upiÅ‚ siÄ™ Noe, o czym czytamy w KsiÄ™dze Rodzaju3). Albo z powodu zbytniego pożądania i użycia wina; takie pijaÅ„stwo jest grzechem, bÄ™dÄ…cym gatunkiem w rodzaju obżarstwa; obżarstwo bowiem można popeÅ‚nić przez przesadÄ™ w jedzeniu i piciu, czego w sÅ‚owach wyżej przytoczonych ApostoÅ‚ zakazuje. Ad 1. WedÅ‚ug Filozofa4), niewrażliwość, bÄ™dÄ…ca przeciwstawieniem umiarkowania, zachodzi rzadko . Dlatego wystÄ™pek ten i jego postacie, które sÄ… przeciwieÅ„stwem nieumiarkowania, nie majÄ… osobnych nazw; stÄ…d nie ma go też wystÄ™pek przeciwstawny pijaÅ„stwu. A przecież, gdyby ktoÅ› Å›wiadomie wstrzymywaÅ‚ siÄ™ od picia wina ze szkodÄ… dla zdrowia, nie byÅ‚by bez winy. Ad 2. Zarzut ten dotyczy kalectwa jako nastÄ™pstwa' pijaÅ„stwa, którego pijÄ…cy nie zamierza. Natomiast nieumiarkowane użycie wina pochodzi z woli, a to stanowi grzech. . Ad 3. PijÄ…cy, który nie byÅ‚ Å›wiadomy mocy wina. nie jest winien grzechu. Podobnie nie poczytuje siÄ™ za grzech zapraszajÄ…cemu kogoÅ› do picia, jeÅ›li nie zdawaÅ‚ sobie sprawy z tego, że pijÄ…cy ma sÅ‚abÄ… gÅ‚owÄ™ i danÄ… mu iloÅ›ciÄ… upije siÄ™. JeÅ›li jednak zachodziÅ‚a Å›wiadomość u obu, obaj nie sÄ… wolni od grzechu. Ad 4. ZachodzÄ… okolicznoÅ›ci, w których należy unikać upominania grzeszÄ…cego, by, jak to powiedziano wyżej5), nie staÅ‚ siÄ™ jeszcze gorszym. Dlatego przy omawianiu pijaÅ„stw i obżarstw mówi Augustyn w liÅ›cie do Biskupa Aureliusza6): Jestem zdania, że wystÄ™pki te należy usuwać nie sposobami ostrymi, twardymi i drogÄ… nakazów, lecz raczej nauczaniem niż zakazami, raczej upominaniem niż grozbami. Tak należy postÄ™pować w stosunku do wiÄ™kszoÅ›ci grzeszników; surowość można stosować tylko wobec grzechu nielicznych . 55 ArtykuÅ‚ 2. CZY PIJACSTWO JEST GRZECHEM ZMIERTELNYM? Wydaje siÄ™, że pijaÅ„stwo nie jest grzechem Å›miertelnym. 1. W swym kazaniu o Czyśćcu mówi Augustyn1), że pijaÅ„stwo jest grzechem Å›miertelnym, jeÅ›li siÄ™ czÄ™sto powtarza . Lecz czÄ™stość jest okolicznoÅ›ciÄ…, która nie może zmienić rodzaju grzechu, ani też dodać do grzechu lekkiego te] nieskoÅ„czonej ciężkoÅ›ci, która czyni grzech Å›miertelnym, jak o tym byÅ‚a mowa wyżej2). Zatem, jeÅ›li pijaÅ„stwo samo przez siÄ™ nie jest grzechem Å›miertelnym, nie może siÄ™ stać takim przez czÄ™ste powtarzanie. 2. W tym samym kazaniu mówi Augustyn: zjedzenie lub wypicie wiÄ™cej niż potrzeba należy do najmniejszych grzechów , a przecież pijaÅ„stwo polega na nadmiernym piciu. 3. Nie można czynić dla zdrowia czegoÅ› co jest grzechem Å›miertelnym. Natomiast nieraz lekarze zalecajÄ… wypicie dużej iloÅ›ci napojów upajajÄ…cych celem wywoÅ‚ania wymiotów potrzebnych dla zdrowia, a przecież pijaÅ„stwo jest nadmiernym użyciem takich napojów. Jednakże w Kanonach Apostolskich3) znajdujemy nastÄ™pujÄ…cy przepis: JeÅ›li biskup, kapÅ‚an lub diakon oddaje siÄ™ grom lub pijaÅ„stwu, albo siÄ™ poprawi, albo winien być zÅ‚ożony z urzÄ™du; jeÅ›li zaÅ› to czyni subdiakon, lektor lub kantor, jeÅ›li siÄ™ nie poprawi, ma być pozbawiony Komunii; to samo dotyczy Å›wieckich . Ponieważ zaÅ› powyższe kary byÅ‚y wymierzane tylko za grzechy Å›miertelne, wobec tego pijaÅ„stwo jest grzechem Å›miertelnym. Odpowiedz: Jak powiedziano, grzech pijaÅ„stwa polega na nieumiarkowanym użyciu i żądzy wina. To zaÅ› może zajść trojako: albo ktoÅ› nie zdaje sobie sprawy, że przekroczyÅ‚ miarÄ™ i że napój jest Å‚atwo upajajÄ…cy; w tym wypadku upicie siÄ™ może nie być grzechem. Albo zdaje sobie sprawÄ™, że wypiÅ‚ za dużo, ale nie zdaje sobie sprawy z upajajÄ…cej mocy tego co wypiÅ‚; tutaj pijaÅ„stwo może być grzechem lekkim. Albo też ktoÅ› zdaje sobie sprawÄ™ z nadmiaru wypicia i z mocy wypitego trunku, a jednak woli raczej upić siÄ™, niż wstrzymać siÄ™ od picia; tutaj zachodzi pijaÅ„stwo we wÅ‚aÅ›ciwym tego sÅ‚owa znaczeniu. Ocena moralna czynu zależy bowiem nie od tego, co siÄ™ stanie poza zamierzeniem (intencjÄ…), lecz od tego, co jest zamierzone jako takie w nim samym. W wypadku pijaÅ„stwa czÅ‚owiek Å›wiadomie i wÅ‚asnowolnie pozbawia siÄ™ zdolnoÅ›ci używania rozumu, który sprawia, że czynimy dobrze a unikamy zÅ‚a; samo bowiem wystawienie siÄ™ na niebezpieczeÅ„stwo popadniÄ™cia w grzech Å›miertelny jest grzechem Å›miertelnym. Dlatego Ambroży mówi4): Należy unikać pijaÅ„stwa, bo ono powoduje niemożność unikniÄ™cia wystÄ™pku; czego bowiem nie zrobilibyÅ›my bÄ™dÄ…c trzezwymi, to w zamroczeniu pijaÅ„stwa popeÅ‚niamy nieÅ›wiadomie . Dlatego jako takie pijaÅ„stwo jest grzechem Å›miertelnym. Ad 1. CzÄ™stość czyni pijaÅ„stwo grzechem Å›miertelnym nie z powodu samego powtarzania siÄ™ upicia, lecz ponieważ jest rzeczÄ… niemożliwÄ…, by czÅ‚owiek czÄ™sto upijajÄ…cy siÄ™ nie chciaÅ‚ Å›wiadomie popeÅ‚niać pijaÅ„stwa, bo przecież ma już doÅ›wiadczenie co do mocy trunku i sÅ‚aboÅ›ci swej gÅ‚owy. Ad 2. Jedzenie i picie ponad miarÄ™ potrzeby jest wystÄ™pkiem obżarstwa, które nie zawsze jest grzechem Å›miertelnym. Natomiast jest grzechem Å›miertelnym Å›wiadome 56 chcenie wypicia aż do stopnia upicia siÄ™. Dlatego to Augustyn mówi5): Trzymam siÄ™ z dala od pijaÅ„stwa, zlituj siÄ™ (Boże), by ono nie zbliżaÅ‚o siÄ™ do mnie, zdarzaÅ‚o siÄ™ bowiem, że czasem podchmieliÅ‚em sobie . Ad 3. Jak powiedziano wyżej6), miarÄ… w użyciu pokarmów i napojów jest zdrowie ciaÅ‚a. Dlatego, jak zdarza siÄ™, że ilość wystarczajÄ…ca dla czÅ‚owieka zdrowego jest nadmierna dla chorego, tak może siÄ™ zdarzyć, że co dla zdrowego jest nadmierne jest dla chorego wystarczajÄ…ce. Skoro zatem ktoÅ› je lub pije dużo, ale ze wzglÄ™dów zdrowotnych, by spowodować wymioty, nie należy uważać, że zaszÅ‚a przesada. Jednakże wymioty mogÄ… być spowodowane nie tylko napojem upajajÄ…cym, ponieważ może je spowodować picie lEthicj wody; dlatego ten powód nie tÅ‚umaczy czyjegoÅ› pijaÅ„stwa. ArtykuÅ‚ 3. CZY PIJACSTWO JEST NAJCI%7Å‚SZYM Z GRZECHÓW ? Wydaje siÄ™, że pijaÅ„stwo jest najcięższym grzechem. 1. Chryzostom wyraża siÄ™ nastÄ™pujÄ…co1): Niczego tak diabeÅ‚ w ludziach nie lubi jak pijaÅ„stwo i rozwiÄ…zÅ‚ość, która jest matkÄ… wszystkich wystÄ™pków . ZaÅ› w Dekretach powiedziano 2): Duchowni powinni przede wszystkim unikać pijaÅ„stwa, które jest matkÄ… i karmicielkÄ… wszystkich wystÄ™pków . 2. Grzechem jest to, co pozbawia dobra, jakim jest rozum, to zaÅ› czyni przede wszystkim pijaÅ„stwo. 3. Na wielkość winy wskazuje wielkość kary. Lecz pijaÅ„stwo Å›ciÄ…ga na czÅ‚owieka najwiÄ™kszÄ… karÄ™, bo, wedÅ‚ug Ambrożego3), nie byÅ‚oby wÅ›ród ludzi niewolnictwa, gdyby nie pijaÅ„stwo . Wszakże, wedÅ‚ug Grzegorza4), wystÄ™pki duchowe sÄ… wiÄ™ksze niż cielesne. Ponieważ zaÅ› pijaÅ„stwo jest wystÄ™pkiem cielesnym, dlatego nie jest najwiÄ™kszym grzechem. Odpowiedz: PrzyczynÄ…, że coÅ› jest zÅ‚e, jest to, że pozbawia ono dobra. Wobec tego, im wiÄ™ksze jest to dobro, którego zÅ‚o pozbawia, tym to zÅ‚o jest wiÄ™ksze. Otóż dobro Boże jest bez wÄ…tpienia wiÄ™ksze niż dobro ludzkie. Dlatego grzechy bezpoÅ›rednio przeciw Bogu sÄ… cięższe niż grzech pijaÅ„stwa, który bezpoÅ›rednio jest przeciw dobru rozumu ludzkiego. Ad 1. CzÅ‚owiek ma najwiÄ™kszÄ… skÅ‚onność do grzechów nieumiarkowania dlatego, że [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] |