[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Dzięki możności poruszania palcami ręka zdolna
157
jest do malowania, rzezbienia i rycia, do wydoby-
wania tonów ze strun i fletu. Aczkolwiek tutaj ma
ona na celu dostarczanie nam przyjemności, to
jednak wykonywa też czynności, które służą zaspo-
kajaniu niezbędnych potrzeb. Mam na myśli uprawę
roli, budowę domów, tkanie i szycie odzieży dla
okrywania ciała oraz wyrób wszelakich rzeczy
z brązu i żelaza. Stąd wynika, że wszystkie nasze
osiągnięcia zawdzięczamy temu, iż ludzie pracy
rękami swoimi wprowadzają w czyn wynalazki
naszego umysłu, wykorzystując wiadomości otrzy-
mane za pośrednictwem zmysłów. Ręce to dostar-
czają nam schronienia, odzieży i środków obrony;
one sprawiają, że mamy miasta, mury, domy i świą-
tynie. Praca ludzka, to jest ręce zapewniają nam
również obfitość różnorakiego pożywienia. Bo wszak
to dzięki użyciu rąk pola wydają wiele płodów,
które bądz to spożywamy od razu, bądz przecho-
wujemy na pózniej. Poza tym odżywiamy się zwie-
rzętami żyjącymi na ziemi i w wodzie oraz ptac-
twem, które to stworzenia albo łapiemy sobie, albo
hodujemy sami. Przez oswojenie zdobywamy rów-
nież zwierzęta pociągowe, których chyżość i siła
przydaje i nam chyżości i siły. Na jedne z nich ładu-
jemy ciężary, na drugie zaś wkładamy jarzma.
Na pożytek nasz obracamy wielką zmyślność słoni
i znakomity węch psów. Z wnętrza ziemi doby-
wamy niezbędne do uprawiania pól żelazo i wynaj-
dujemy głęboko ukryte żyły miedzi, srebra i złota,
które to metale zarówno przydatne są do użytku
praktycznego, jak i nadają się do sporządzania
158
ozdób. Zcinamy różne drzewa, tak pielęgnowane
przez nas, jak też dziko rosnące, i wykorzystujemy je
częścią przez rozniecanie ognia do ogrzewania i do
gotowania potraw, częścią zaś do budowy, aby pod
osłoną domów łatwiej znosić chłody i upały. Wielki
pożytek osiągamy również budując z drzewa statki:
uprawiamy na nich żeglugę i zewsząd sprowadzamy
niezbędne do życia zasoby. Tylko my ludzie potra-
fimy dzięki znajomości żeglarstwa opanowywać naj-
gwałtowniejsze żywioły, jakie stworzyła natura, to
jest morze i wiatr, tudzież użytkować i ciągnąć
korzyść z mnóstwa znajdujących się w morzu rzeczy.
Jesteśmy także panami wszystkich pożytecznych
rzeczy na lądzie: wykorzystujemy równiny i góry,
nasze są potoki i jeziora, my siejemy zboża i sadzimy
drzewa, my podnosimy urodzajność ziemi dopro-
wadzając do niej wodę, my tamujemy, regulujemy
i kierujemy w inną stronę rzeki. Słowem, rękami
naszymi usiłujemy stworzyć w świecie jakby drugi
świat.
Ale co mówię? Czyż rozum ludzki nie sięgnął aż
do nieba? Wszak myśmy jedni spośród żywych
istot zbadali czas wschodu i zachodu oraz drogi
ciał niebieskich; tylko ludzie zdołali ustalić długość
dnia, miesiąca i roku, poznać istotę zaćmień słońca
i księżyca oraz dla całej przyszłości oznaczyć, które
z tych zaćmień nastąpi, jak wielkie będzie i kiedy
się zdarzy. Przypatrując się temu dochodzimy do
poznania bogów, z czego rodzi się pobożność.
Z nią zaś wiąże się sprawiedliwość oraz inne cnoty,
przez które życie staje się szczęśliwym. Jest ono po-
159
dobne do życia bogów i niemal temu życiu dorów-
nywa, gdyż ustępujemy niebianom jedynie pod
względem nieśmiertelności, która jednak do szczę-
śliwego życia nie jest potrzebna.
Zdaje mi się, że przedstawiwszy te rzeczy, wystar-
czająco już dowiodłem, o ile natura ludzka prze-
wyższa wszystkie ożywione istoty. Z tego powinno
się wnioskować, iż ani postać ludzka, ani układ
członków ciała, ani tak wielka moc rozumu i myśli
ludzkiej nie mogły być dziełem przypadku.
By raz wreszcie zakończyć, pozostaje jeszcze wy-
kazać, że wszystko, co znajduje się na tym świecie
i z czego korzystają ludzie, zostało stworzone i przy-
gotowane właśnie dla ludzi.
Najpierw więc sam świat stworzony jest dla bogów
i ludzi; wszystko zaś, co się w nim znajduje, zostało
wynalezione i przygotowane na pożytek ludzki.
Zwiat mianowicie jest jak gdyby wspólnym domem
bogów i ludzi lub też wspólnym miastem jednych
i drugich; bo tylko istoty obdarzone rozumem żyją
podług prawa i przepisów ustawy. Jak więc trzeba
przyjmować, że Ateny i Lacedemon założone zostały
dla Ateńczyków i Lacedemończyków i że wszystko,
co znajduje się w tych miastach, słusznie uważane
jest za własność tych ludów, tak też należy poczy-
tywać, iż wszystko, co znajduje się w obrębie świata,
jest własnością bogów i ludzi. A zatem, choć krą-
żenie słońca, księżyca i innych ciał niebieskich,
dotyczy całego świata, to jednak jest wspaniałym
widowiskiem także dla rodzaju ludzkiego. Przecież
żaden inny widok nie jest bardziej pociągający,
160
piękniejszy, więcej sprzyjający rozmyślaniom i roz-
wojowi ludzkiej roztropności! Przecież oznaczając
drogi tych ciał niebieskich rozpoznaliśmy, od czego
zależą zmiany pór roku i ich kolejne po sobie przy-
chodzenie! Jeśli zaś jest to znane tylko ludziom,
należy sądzić, że zostało stworzone dla ludzi. A zie-
mia, tak obfitująca w owoce i wszelkiego rodzaju
warzywa, tak bardzo hojnie ich dostarczająca 
rodzi to wszystko dla zwierząt czy dla ludzi? Cóż
mam tu powiedzieć o winoroślach i drzewach oliw-
nych, których nieprzebrane a nader przyjemne
owoce zgoła nie są przeznaczone dla zwierząt?
Bo zwierzęta wcale nie umieją ani sadzić i pielęgno-
wać roślin, ani zdejmować i zbierać o właściwej
porze owoców, ani składać ich i przechowywać na
okres pózniejszy. Z tych wszystkich rzeczy korzysta
tylko człowiek i tylko on troszczy się o nie. Jak tedy
musimy się zgodzić, że lutnie i flety przeznaczone
są dla tych, którzy umieją na nich grać, tak też
należy przyznać, iż rzeczy, o jakich mówiłem, stwo-
rzone są wyłącznie dla tych, co z nich korzystają.
Jeśli nawet jakieś zwierzęta coś z tego kradną albo
porywają, to przecież nie powiemy, że się to dla
nich urodziło. Ludzie przechowują zboże bynajmniej
nie dla myszy czy mrówek, lecz dla swoich żon,
dzieci i innych domowników. Jakem powiedział
więc, zwierzęta korzystają z tego ukradkiem, właści-
ciele zaś otwarcie i swobodnie. Musimy zatem przy-
znać, że wszystkie te zasoby istnieją dla dobra [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dudi.htw.pl
  • Linki
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © To, co się robi w łóżku, nigdy nie jest niemoralne, jeśli przyczynia się do utrwalenia miłości.
    hemy.php">Gnostic Science Of Alchemy
  • McArthur Fiona Harlequin Medical 486 Szcz晜›liwe zakośÂ„czenie
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • whatsername.htw.pl
  • Powered by wordpress | Theme: simpletex | © To, co się robi w łóżku, nigdy nie jest niemoralne, jeśli przyczynia się do utrwalenia miłości.